mandag 14. mars 2011

Fargeoppgave

Akrylmaleri

Temaet for denne oppgaven var fargekontraster, fargebehandling, kontraster og hus. Penget var å arbeide med og bli bedre kjent me
d Johannes Ittens fargeteori (Ittens fargesirkel), og minst en av de følgende sju fargekontrastene hans:
  • Lys/mørk kontrast
  • Kald/varm kontrast
  • Komplementærkontrast
  • Simultankontrast
  • Kvalitetskontrast
  • Kvantitetskontrast
  • Egenkontrast

Jeg valgte å bruke bl.a. komplementærkontrast i akrylmaleriet mitt. Komplementærkontrast er den kontrasten som oppstår mellom to farger som står ovenfor hverandre i fargesirkelen, f.eks. rød og grønn, fiolett og gul, blå og oransje. Jeg brukte fiolett og gul som hovedfarger i maleriet, men eksprimenterte med ulike fargetoner for å skape liv i bildet.

Vi begynte med å gr
unne en A2 papp-plate med hvit akrylmaling, to lag på begge sider. Deretter malte jeg en fiolett bakgrunn for bildet, med variasjon i fargetone, penselstrøk og påføringsteknikk (svamp, pensel o.l.). Neste steg var å få husformene inn i bildet ved å bruke maskeringsteip. Poenget er at man bruker teipen til å forme husene, deretter male over igjen (med en annen farge enn bakgrunnen) og tilslutt fjerne teipen så bakgrunnsfargen kommer fram igjen hvor teipen hadde vært. Jeg malte over teip og bakgrunn med gult og oransje i ulike toner.

Den siste finishen, etter teipen var fjernet, var å ev. bearbeide overflaten. På overflaten brukte jeg sandpapir for å få frem litt av den fiolette bakgrunnen øverst i bildet, og transparet på noen av husene. Transparent blir gjennomsiktig når det tørker og skaper en litt skinnende overflate.


Utsnitt


Når akrylmaleriet var hengt opp skulle vi ta bilder av det for å bruke som motiv på takkekort til utplasseringsplassene vi har vært på i høst og i vår. Vi tok bilde av hele maleriet, og prøvde oss fram til vi fant et utsnitt fra maleriet vi likte. For å finne utsnittet delte vi et A4-ark i fire like strimler og satte dem sammen til en liten ramme. Et utsnitt er rett og slett et bilde av en liten del av et større bilde. Når man tar et utsnitt av noe kan må fremheve spennende detaljer og oppdage nye ting ved et bilde som man verken hadde lagt merke til eller tenkt på tidligere.

Jeg valgte å ta bilde av dette utsnittet fordi jeg synes det var en fin måte å få det skakke huset i bakgrunnen av maleriet tydeligere frem på. I tilleg mener jeg at i forhold til de litt "kjedelige" og stive høyblokkene skjer det mye mer i utsnittet av det skakke huset, det er mye mer liv og bevegelse.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar